Motivet e trajtuara në përmbledhjen “Për Ty” tëm poetit Esad Mekuli

0
6842
Esad Mikuli

Shkruan Prof. Zymer Mehani

Poeti Esad Mekuli është poet i popullit dhe i problemeve të tij më qenësore, poet i problemeve historike dhe shoqërore.

Poezia e Mekulit “është protestë për gjendjen e mjeruar dhe thirrje për luftë e përpjekje, dhembje për vuajtjet e padijen e gëzim për ditët e agimet e reja”. Ajo mbart brenda ngjarjet dhe trazimet që kaluan shqiptarët në luftën e tyre për ekzistencë në trojet e veta. Ato në përmbledhjen “Për Ty” trajtojnë anë të ndryshme të jetës duke filluar nga ajo sociale, morale, ekzistenciale etj., prandaj për t’u dhënë jeta në tërësinë e saj, për t’u krijuar iluzioni i vërtetësisë dhe bindshmërisë së saj, në to çdo gjë motivohet.

Motivet më të shpeshta në vëllimin “Për ty” janë motivi social, ekzistencial, psikologjik, motivi i lirisë, i dashurisë, antifetar etj. Brenda gërshetimeve të këtyre motiveve qëndron njeriu, fati i tij, populli, fati i tij midis jetës e vdekjes, midis ndjenjës dhe detyrës, midis dashurisë dhe urretjes, midis frikës dhe idealit, midis veprimit dhe ndërgjegjes etj., këto situata përcaktojnë gjendjen jetësore dhe ekzistenciale të njeriut.

Motivi qendror dhe i vazhdueshëm i përmbledhjes “Për ty”, me të cilin lidhen edhe motivet tjera është motivi social, lufta për të jetuar. Motivi social shërben si një agens që e vë në lëvizje jetën. Shqiptari i ndjekur nga pushteti antipopullor jugosllav pa shtëpi dhe pa tokë, lufton për të jetuar, për të ekzistuar brenda raporteve të shtypjes dhe shfrytëzimit klasor, shoqëror dhe kombëtar. Motivi i këtillë është përsëritur shumë herë në përmbledhjen në fjalë, për ta vënë sa më të plotë gjendjen e vështirë sociale të shqiptarëve brenda asaj atmosfere të caktuar të kohës. Mjafton të përmendim poezinë e tij të njohur dhe me vlera antologjike “Kush i pari bani…” të shkruar me 1936, në të cilën poeti ynë do të këndojë për hallet e shqiptarëve që jetonin në qendrat e ndryshme botërore gjithmonë të përvuajtur dhe të shtypur nga regjimet antinjerëzore.

Në qytetin e bardhë, që në realitet është Beogradi, jetonin me mijërsa gurbetqarë Esad Mekuli do të ndeshë shqiptarët me sharrë në krahë duke kërkuar punë që të mbajnë familjen e tyre, në mëngjesin që është zgjim i ithët, plot ëndërrime për bukë, “do ta shohë kurbetçiun, vllaun tim kurban mjerimi”. Siç u tha kjo poezi është shkruar në vitin 1936 dhe është padyshim një ndër poezitë më me frymëzim dhe me ndjenja të fuqishme sociale, morale e mbi të gjitha humane. I shtyrë nga ky motiv vepron punëtori shqiptar, i cili në asnjë mënyrë nuk mund ta sigurojë ekzistencën, prandaj duhet të bredhë rrugëve të Beogradit me “sharrë në krah”:

“Po të shoh prap – me duer t’mërdhime nën sjetull, me sharrën e stërlashtë mbi krah dhe sopatën e mpreftë të rrasun në shokë (…bishti i saj ka dalë mbrapa setrës dhe duket… Vallë mos për këte na quajten “njerëz me bishta”?!

pyet poeti i trishtuar nga këto pamje të bashkëvendësve të tij duke u endur “rrugëve të këtij qyteti të bardhë”.
Motivi i ruajtjes së dinjitetit, i veçorive të traditës kombëtare, bëhet shkak i një vargu ngjarjesh tjera, të cilat të kthyera në pasojë shtrihen në tërë përmbledhjen. Dëbimi i shqiptarëve nga Kosova për në Turqi, kushtëzohet nga ky motiv.

E njëjta gjë do të përsëritet edhe pas Luftës së Dytë Botërore, më konkretisht në vitet e pesëdhjeta, kur shumë shqiptarë u detyruan të deklarohen si turq me qëllim që të shpërngulen për në tokën e premtuar në Anadoll:

“O kun a sjellin-përcjellin?
O kun a çojnë-dëbojnë?
Ku e pritëm këtë ditë-ligë…”

Ndërsa fati i popullit shqiptar është i lidhur ngusht me motivin e ruajtjes së qenies fizike dhe morale të njeriut, me ruajtjen e traditës dhe të dinjitetit kombëtar.

Mekuli në poezinë e tij ka lajtmotiv rininë. Edhe në pikëpamje të stilit Esad Mekuli është unikat. Ai nuk e ka limuar sa duhet vargun e tij dhe vjershat mbajnë më tepër material se ç’mund të durojnë. Në fillim të krijmtarisë së tij shfaqet romantik, për t’u paraqitur më vonë analizues i plagëve sociale e morale të shoqërisë. E kështu edhe Mekuli u bë poet i tragjikes historike, i mërgimtarit, i lypësit, i skamnorit, i fshatarit të shfrytëzuar e të rjepur nga polici, etj. Tematika e tij është tematikë e vlimeve dhe e kthesave të mëdha në jetë. E midis tyre spikat vjersha “Kush i pari bani”, e cila, sipas R. Qosjes “…me poemën e Migjenit kushtuar mjerimit janë dy kryevepra të literaturës sociale shqipe”:

“- O si me dashtë me u shembë çdo gja në këtë natë t’mnershme!
Kujisin bagllamet e ndryshkuna në kapakët e dritareve ku me hov sulmon shiu, Frushkullon erë e furishme… Lebetisin kunorat e pemëve, ulurojnë me za vajtues… E drita e zbetë dridhet në dhomzën e errët plot myk, Ku gyrbetqarët t’rrasun fyshek, ndër skuta ku nuk pikon, Andrrojnë shtretnit e ngroftë, trupat e lodhun me i çlodhë…”

Motivi për liri, tokë, barazi shoqërore dhe kombëtare, drejtësi, ekzistencë të sigurtë, janë kthyer në një gjakim që vazhdon.
Madje, edhe pse baza e rrënuar materiale ka vënë në pyetje anë të ndryshme të jetës, ajo s’e ka lëkundur traditën e lashtë, sepse njeriu i nxitur nga këto motive do të gjejë forcë për ta përballuar dhe për ta kapërcyer gjendjen e fatit të rëndë historik.

Në përmbledhjen “Për ty” është edhe poezia “Popullit tim”, që në njëfarë mënyre është edhe poezi programatike e këtij krijuesi. Aty poeti ynë ka kënduar për popullin e vet të shumëvuajtur, ka kënduar për te edhe atëherë kur ka qenë e ndaluar, me qellim që ta trimërojë, që të nxjerri nga fundi i shpirtit të tij fjalën e ndrydhur dhe ta zgjojë nga gjumi, që të kacafytet me rropatjet e jetës, që të bëhet i barabartë me të tjerët në rruzullin tokësor:

“Ke dhanë, i dashutun… Dhe sot, në liri- Kur themra e gjakësorit s’na shkel dhe dora pa pranga mbeti, Me ty këndoj mbi fuqinë e ngjallun nën yllin që na pri’ -unë biri yt besnik dhe – poeti”127 do të këndojë Mekuli i bindur se vuajtjet dhe traumat e popullit shqiptar kanë marrë fund njëherë e përgjithmonë. “Për këtë poeti këndon me një lirizëm të hollë.”

Esad Mekuli si poet shquhet për temat që trajton në poezitë e tij, e që janë të lidhura ngushtë me fatin e popullit shqiptar, fatin e të cilit ai e përcjellë nëpër valët e jetës. Poezia e tij është karakterizuar si poezi sociale dhe patriotike në të njëjtën kohë si poezi në të cilën i është kënduar fatit të popullit të shtypur shqiptar, qoftë nën regjimin e mbretërisë jugosllave apo edhe nën sundimin e fashist.

Te poezia e Mekulit e gjejmë edhe një element tjetër karakteristik, atë që ka të bëjë më me përkatësinë kombëtare të njerëzve për të cilët shkruan ky:

“Shikoni plisat tanë:
si zbardhin në qendra punimi…
Po- dhe na, popull i gjallë-
Rritemi nën kupën qiellore,
Në kolektive t’fuqishme njerëzore”!

Mekuli merr frymëzim nga brengat sociale të jetës drejtpërdrejt.
Ai po ashtu këndoi për rininë e venitur në rrugë të madhe, për lypsët “dhe qafat e tyne të holla e të pafuqi”, për “ëndrrën e vajzës”, për kurbetçarin e gjorë, për format despotike të pushtetit policor mbi fshatarin tonë.

Esad Mekuli do të shkruajedhe poezinë e bukur “I varruni i këndon lirisë”në hyrje të së cilës lexojmë edhe këtë shënim të autorit “Gjatë t’ashtuqujtunit “akcion për mbledhjen e armëve” i torturuan për me dorzue pushkën që nuk e kishte – e vari vetën nji njeri…Burrat në kalim, e vjedhin me sy dhe shpejt kalojnë”.

“… e laku rreth qafës –
ku mbarojnë vuejtjet
për jetën ma të mirë
në këtë ditë të lirë,
në këtë ditë të lirë”!

Kjo poezi dëshmon për përkushtimin e përhershëm të Esad Mekulit që të trajtojë temat më të ndjeshme nga realiteti i hidhur i bashkëkombasvet të vet. Poet që përpiqej gjithnjë për të mirën e popullit të vet, Esad Mekuli, siç u tha edhe më lartë, do t’i këndojë lirisë, asaj që e ëndërronin shqiptarët shekuj me radhë. Kështu që në vitin e largët 1942 ai do të shkruaj edhe këto vargje:
“Hej, çoji grushtat populli im ndër pranga! Coptoj kafazet dhe dyert e burgut thyeji; shembi muret me duar të përgjakuna e zemër shqiponje – vorrose përgjithmonë të kaluemen dhe të tashmen!
Shko në rrugën e gjakut:
– Ja vdekje, ja Liri!”

Në shikim të parë kjo duket si parullë, çka në të vërtetë e tillë edhe është, por ajo paraqet esencën e problemit, që i ka preokupuar shqiptarët nëpër shekuj, kur u ka munguar liria, të cilën është dashur të paguhet me më të shtrenjtën, me gjakun e delmeve më të mirë të kombit. Lirisë si diç që i mungonte popullit të tij, Mekuli i ka kënduar në disa krijime të tij, për të shprehë botën e vet prej revolucionari, prej njeriut që vazhdimisht është përpjekur ta ngris moralin e popullit. Herë herë edhe ai u mashtrua si shumë të tjerë, duke menduar se shqiptarët fituan lirinë me mbarimin e Luftës së Dytë Botërore, parandaj edhe do të shprehet:

“Shikoni se sa mirë Shqiptari në Liri marsho:
me zemër plot, balli tue shëndritë, nga terri në të bardhën ditë! Rrjedhat e jetës dhe të bëmat e pushtetarëve bënë që edhe poeti ynë që kishte luftuar për të mirën e popullit të zhgënjehet dhe të t’i kthehet edhe njëherë këngës për vuajtjet dhe dredhitë që u bëheshin shqiptarëve.

Përfundimi
Të shtojmë në fund se Esad Mekuli botoi këto përmbledhje poezish:

1. “Për ty”, 1955 , 1963, dhe 1967 në Prishtinë, që u ribotua edhe në Tiranë më 1970;
2. “Dita e re”, vjersha për të rinj, më 1966;
3.”Avsha Ada” 1971;
4.”Vjersha” 1973;
5.”Brigjet” më 1981 dhe 1985;
6.”Rini e kuqe” më 1984;
7. “Në mes të dashurisë dhe urrejtjes” botuar në Tiranë, 1986 dhe
8.”Dita që nuk shuhet” më 1989.

Poezitë e tij janë përkthye në disa gjuhë si në atë serbokroate, sllovene, maqedone, hungareze , italiane dhe janë përfshirë në shumë antologji të poezisë shqipe. Madje mund të themi lirisht se nuk mund të mendohet asnjë antologji e kësaj poezie, në të cilën nuk do të gjendeshin edhe poezitë e Esad Mekulit.

LITERATURA:
Ali D. Jasiqi, Shfletime, Shkup, 1972;
Vehap Shita, Gjurmave të letërsisë, Rilindja, Prishtinë, 1980; Esad Mekuli, Për ty, Rilindja, Prishtinë, 1967; Esad Mekuli, Poezi, Faik Konica, Prishtinë, 2006

PËRGJIGJE

Ju lutem, shkruaj komentin tuaj!
Ju lutem, shkruaj emrin tuaj këtu

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.